25 грудня, в останній день навчання, пройшов інтерактивний тренінг для членів шкільних команд енергетичного менеджменту (ШКЕМ) - учнів 10-11 класів пілотних шкіл проекту (№1 та №16). Тренінг відбувся на базі ЗОШ №16 м.Мукачева та був присвячений поглибленню знань членів ШКЕМ з питань енергоефективності, відновлюваних джерел енергії та зміни клімату. Тренерка з Києва Катерина Мирошниченко під час тренінгу поєднала рухливі ігри з обговоренням питань розумного споживання енергії. До прикладу, учасники, поділені на команди, шукали учнів, які представляють те саме джерело енергії, що і в них. Що цікаво, вправа проводилася у повній тиші, лише за допомогою жестів.
Ще одним завданням було з’єднати половинки афоризмів, що стосуються теми енергоефективності, коли учасники отримали одну частинку афоризму і серед розкладених на підлозі частинок мали знайти ту, що доповнює їх, як от: «Рубати тропічні ліси на паливну деревину - це все одно, що розводити багаття з картин епохи Ренесансу».
Зазначені вправи були «розігрівом» для більш серйозних завдань. Оскільки члени ШКЕМ вже мають певні знання з енергозбереження, для них було організовано гру, метою якої є усвідомлення мотивації до енергозбереження: одній команді було запропоновано написати якомога більше причин, чому вони зберігають енергію, іншій – чому вони цього не роблять та представити результати. Після презентації команда, що збирала причини не зберігання енергії, отримала завдання дати заперечення, чому енергію все-таки варто зберігати, інша команда – навпаки, дати відповіді, чому енергію зберігати не варто. Після роботи команд проходило спільне обговорення, вибирали найсильніші аргументи того, чому енергію не зберігають, та обговорювали, що з запропонованих варіантів може мотивувати або полегшити енергозбереження.
Після цього учні під наглядом тренерки провели експрес-енергоаудит школи №16 з визначенням проблем школи та кількості ресурсів, що використовуються, та порівнянням його з результатами енергоаудиту, що був проведений енергоаудиторською компанією. Також члени ШКЕМ провели обстеження школи ззовні за допомогою тепловізору і визначили місця втрати тепла. Між іншим виявилось, що в школі не збирають макулатуру, немає наліпок, які б нагадували про необхідність вимикання води та світла.
Для відпочинку було проведено рухливу гру: коло енергозбереження, коли всі учні стоять в колі і мають по черзі «передати енергію» без втрат. Успішно переданою енергія вважається, коли учасник плескає в долоні одночасно спочатку з учасником ліворуч, а потім - з учасником праворуч. Таким чином, енергія має пройти по колу з найменшими втратами. Також відбувся швидкий енерджайзер «Акумулюй енергію», щоб підбадьорити учасників. Учасники мали разом викрикнути слово «енергія» починаючи зі звуку Е, та робити це по колу хвилею – тобто звук починає кричати тренер і чекає, поки звук повернеться до нього. Тоді всі одночасно учасники вигукують – НЕРГІЯ.
Наостанок учні розробили план активностей на наступний рік, що складається з наступних пунктів: У чому проблема? Які дії ми можемо виконати? Хто це буде робити? Коли це буде зроблено? Як ми будемо відстежувати прогрес? Як ми дізнаємось що досягли мети? Скільки це буде коштувати? До остаточної розробки та виконання плану завдань з шляхів та способів більш раціонального використання енергії в школі у 2016 році підключаться і вчителі-керівники шкільних команд енергоменеджменту.
Для закріплення отриманих знань було обговорено те, що запам’яталось протягом заняття, та обговорено плани подальшої роботи.
За даним посиланням фото-звіт заходу https://www.dropbox.com/sh/q6ky8ee1tb8d024/AAAgewcTX27WgD6s4-5OGA8va?dl=0 а також сюжет, що вийшов в ефір 26 грудня 2015 року на телеканалі «М-Студіо» (7 хв.27 сек. ролику новин): https://www.youtube.com/watch?v=cWLVfKJo-WU
Довідково: Проект «YES: юні спеціалісти за енергозбереження в школах прикордонних територій виконується з жовтня 2013 року до грудня 2015 року в рамках програми Транскордонного співробітництва Угорщина-Словаччина-Румунія-Україна ЄІСП на 2007-2013 рр., за пріоритетом за пріоритетом 4: Підтримка співробітництва «люди – людям», захід 4.2. Маломасштабне співробітництво «люди–людям».