Особливості підготовки Плану сталої міської мобільності

Комфортне та безпечне пересування – одне з головних завдань планування міст в 21-му столітті. Необхідно ретельно продумати схему пересування людей та товарів, щоб це не спричиняло дискомфорт для жителів та гостей як великих, так і середніх та малих міст. Тому тут недостатньо застосовувати звичайну схему транспортного планування (ТП). Потрібна транспортна політика та стратегія, або План сталої міської мобільності (ПСММ).

Чим відрізняється ПСММ від традиційного транспортного планування?

Розглянемо питання, які є в центрі уваги при розробці транспортного планування:

  1. Акцент на дорожньому русі та транспортних засобах.
  2. Швидкість дорожнього руху та пропускна здатність автошляхів.
  3. Акцент на видах транспорту, які рухаються цими автошляхами.
  4. Увага до розвитку транспортної інфраструктури.
  5. Галузеве планування.
  6. Короткострокове або середньострокове планування.
  7. Прив’язка до певних адміністративних одиниць (вулиць, районів тощо).
  8. Сфера компетенції інженерів дорожнього руху.
  9. До планування залучають експертів у відповідній галузі.
  10. Оцінка впливу стосується певної галузі та не передбачає проведення моніторингу та вдосконалення в процесі реалізації.

Натомість планування сталої міської мобільності передбачає:

  1. Першочергова ціль – доступність та якість життя, сталість, якість навколишнього середовища, економічна доцільність, соціальна рівність та охорона здоров’я.
  2. Акцент на людях.
  3. Збалансованість розвитку усіх видів транспорту з можливістю переходу до більш екологічних та сталих видів транспортних засобів.
  4. Розробка комплексу заходів для виконання економічно доцільних рішень.
  5. Документ галузевого планування, який стосується таких сфер політики, як просторове планування, соціальні послуги тощо.
  6. Передбачене короткострокове і середньострокове виконання, яке доповнює довгострокове бачення та стратегія.
  7. Прив’язка до функціональних територій на основі моделей транспортної поведінки.
  8. Міждисциплінарне планування, тобто залучення фахівців з різних сфер.
  9. До процесу планування залучені всі зацікавлені сторони.
  10. Регулярний моніторинг та оцінка впливу, з метою подальшого вдосконалення.

Як бачимо, план сталої міської мобільності передбачає залучення широкого кола фахівців, громадськості, акцент на людині як головному учаснику процесу переміщення містом. Моніторинг та оцінка дадуть змогу своєчасно реагувати на виклики та усувати можливі недоліки.

Незважаючи на те, що цей процес довготривалий та вимагає багато зусиль з боку зацікавлених сторін, ряд українських міст вже мають розроблені та затверджені Плани сталої міської мобільності. Про них ми розповімо в наступних публікаціях.

Ця інформація розміщена в рамках проєкту SUMCITYNET, Програма транскордонного співробітництва ЄІС Польща-Білорусь-Україна 2014-2020, за фінансової підтримки Європейського Союзу. Зміст інформації не обов'язково відображає позицію ЄС і відповідальність за неї несе виключно ГО ФОРЗА.