Школа, велосипед, партнерство: як ми можемо змінювати свої транспортні звички

15 травня 2025 р. пройшов перший вебінар "Розвиваємо сталу мобільність: інструменти та методи активного партнерства шкіл та муніципалітетів», що згуртував близько 40 учасників з України, Польщі, Швеції та Франції. Спілкувалися про те, як мотивувати школярів і батьків обирати екологічні способи пересування, як-от їзду на велосипеді чи ходьбу пішки, і які інструменти для цього вже успішно працюють у містах та школах європейських країн.

Що обговорювали:

  • Шкільні плани мобільності

Як школи можуть планувати безпечні маршрути, зменшувати залежність від автотранспорту і водночас інтегрувати тему мобільності в навчальний процес. Приклади з України, Польщі та Швеції показали, що це реально і ефективно.

  • Швеція (Гельсінгборґ): шлях до кліматичної нейтральності

До 2030 року місто прагне досягти 90% поїздок без викопного палива!
В рамках однієї з велопрограм  учасники на 6 тижнів відмовляються від авто і тестують велосипедний спосіб життя. Результат навіть такого нетривалого періоду — зменшення на 68% автопоїздок серед учасників. Також місто активно працює зі школами і організовує велозаїзди.
З цікавих прикладів, у яких дуже вдало використали іронію – піжами для автівок та флешмоб «шолом-перукар» (фото кумедних зачісок, які формуються завдяки шолому).  

  • Швеція: «Школи, дружні до велосипедистів»

Ця ініціатива допомагає школам по всій країні стати більш зручними для юних велосипедистів (оцінювання, інструменти, плани дій). Простий, але дієвий формат у партнерстві з муніципалітетами та освітніми організаціями.

  • Україна (Житомир): діти як агенти змін

Завдяки проєкту «TUMI: шлях до школи» протягом 2019-2021 рр. учні активно залучалися до планування міського простору та транспортної інфраструктури. Створені комітети шкільної мобільності провели оцінку небезпечних ділянок на шляху до своїх шкіл і як результат деякі вулиці з умовних «автопарковок» стали хоча б на певний період пішохідними. Результату було досягнуто завдяки застосуванню тактичного урбанізму. Окрім того, активні школи отримали криті велопарковки, інвентар для ремонту. За час дії проєкту, простежувалося зменшення кількості небезпечних інцидентів на дорогах.
Найціннішим досягненням стало те, що діти були не просто користувачами — вони стали співавторами рішень.
До речі, Житомир прагне до 2050 року досягти кліматичної нейтральності.

  • Польща: «Велотравень»

На сьогодні до челенджу долучається 200 000 учасників з 32 гмін і як результат десятки тисяч дружно накатаних кілометрів на велосипедах. Кампанія поєднує ігровий формат, стимулювання та командну гру. Зміна звички — це не про примус, а про натхнення.

  • Франція: гусеничка мобільності у Пеї-де-Люмбр

У цій спільноті 36 громад, діти фіксують свої пересування без авто, змагаються і самі спостерігають, як змінюється їхня поведінка. Використовують для ілюстрації гусеницю, з якої згодом викуклюється метелик. Простий інструмент — яскравий і сильний ефект.

Замість висновків: 
Співпраця шкіл і муніципалітетів, інноваційні формати навчання та прості інструменти можуть реально змінювати звички. І не лише дітей — батьки теж змінюються, коли бачать нові можливості. Досвід всіх міст доводить, що партнерство між школами й муніципалітетами — ключ до сталого ефекту.

Щиро дякуємо всім учасникам за активну участь, натхнення і бажання діяти!

Запрошуємо всіх охочих на наступний вебінар про політики планування, інфраструктурні зміни громадських просторів та шляхів добирання до шкіл у межах громад».
22 травня з 14:00 до 16:00. Реєстрація: https://forms.gle/ftMcKL8AFyiucU3n9

#FunderbySI
_____
Проєкт #SMOOTH реалізовується за фінансової підтримки Шведського інституту. За зміст опублікованої інформації несе відповідальність винятково ГО ФОРЗА