Метою семінару було ознайомлення учасників з європейськими програмами та ініціативами в частині сталої міської мобільності, а також з досвідом участі міст Білорусі та закордоння у Європейському тижні мобільності, та обговорення перспектив та можливостей інтегрування містобудівного та транспортного планування з використанням настанов планування сталої міської мобільності (ПСММ).
Зокрема, минулого року міста Білорусі вперше доєдналися до участі у Європейському тижні мобільності і цьогоріч координатори ЄТМ в Білорусі, разом з громадськими організаціями – партнерами планують розширити цю участь на інші міста країни.
Представники Міністерств транспорту та охорони навколишнього природного середовища Білорусі зазначили про важливість запровадження підходів сталості та енергоощадності у транспортній політиці, зокрема задля забезпечення зручності та безпеки життя та пересування в містах країни, покращення екологічної ситуації та пом‘якщення зміни клімату.
Про те, що таке стала міська мобільність, її характеристики та особливості, тенденції та здобутки міст Білорусі стосовно запровадження нових підходів, у якості вступу розповіла Валентина Павлівна Леончик, перший заступник голови правління ГО «БСТ», ідеолог і рушій сталої міської мобільності Білорусі, яка, власне, і ініціювала проведення даного семінару.
Джером Сімпсон, представник Регіонального екологічного центру (РЕЦ), Угорщина, старший експерт Програми «Розумні міста та мобільність» розповів про Європейський тиждень мобільності, як глобальну кампанію, що проводиться з 2002 року з метою привернення уваги до питань пересування в містах та покращення якості життя та здоров‘я жителів міст шляхом зміни співвідношення видів та способів пересування в напрямку збільшення частки пішохідного пересування, велосипедного та громадського транспорту. Цьогоріч темою ЄТМ є «Розумна мобільність. Міцна економіка» і навколо цієї теми міста-учасники ЄТМ вибудовують свої постійні інфраструктурні зміни та тиждень заходів кампанії.
Пан Сімпсон розповів також про головні тенденції сталої мобільності, зокрема вантажні велосипеди, які можуть забезпечити до 70% усіх вантажних перевезень міста, а також представив білоруським колегам програму CIVITAS (Місто-Життєздатність-Сталість), яка працює в Європі також з 2002 року з метою сприяння містам у зміні транспортних політик і заходів для створення чистішого і кращого транспорту, зокрема шляхом впровадження інновацій, які перетворили транспорт у містах на більш еко-дружній. Пан Сімпсон відмітив також, що наразі у мережі CIVITAS нема жодного білоруського міста, і запросив учасників до співпраці.
Наша представниця, Наталка Волошин, представила учасникам українські реалії еволюції питання сталої міської мобільності, основних рушіїв цього питання, серед яких, починаючи з 2010 року робота національного координатора Європейського тижня мобільності, і активна участь в ЄТМ українських міст, і робота Асоціації велосипедистів Києва в частині популяризації та розвитку велоруху, створення велоінфраструктури, зміни будівельних норм та розбудови політичного діалогу в містах України, і українська мовна версія Настанов з сталої міської мобільності, на базі яких вже протягом двох років проводяться навчальні семінари для представників міськвиконкомів щодо практичного планування сталої міської мобільності, і підтримка питань сталої міської мобільності міжнародними донорськими організаціями та програмами, і приклади українських міст щодо розроблення нових планів сталої міської мобільності, зокрема у місті Вінниця, яке можна вважати флагманом нових підходів планування просторового розвитку та транспорту.
Також на семінарі виступили: Поліна Вардеванян, старший викладач кафедри містобудування Білоруського національного технічного університету та експерт ГО «БСТ» з презентацією «Рекомендацій з планування сталої міської мобільності: Зробимо місто зручним для життя»; Ганс-Вернер Франц, радник виконавчого директора транспортної асоціації федеральної землі Берлін-Бранденбург (VBB), екс-президент європейської транспортної асоціації міст-метрополій (ЕМТА) з виступом «Управління мобільністю в столичних метрополіях: кращий досвід»; Олена Анфімова, Міжнародний союз автомобільного транспорту (IRU), секретар робочої групи «Розумний хід» в Євразії з представленням кампанії «Розумний хід» та рекомендацій з розвитку громадського транспорту як основи сталої мобільності; Вячеслав Дурнов, голова міської ради Новополоцька, з представленням досвіду участі Новополоцька в ЄТМ; Володимир Прищепов, начальник відділу вулично-дорожньої мережі та транспорту «Минскградо», експерт ГО «БСТ» з виступом «Генеральний план і комплексна транспортна схема Мінська про пріоритети розвитку рейкового транспорту».
Ми сподіваємося на подальшу співпрацю з білоруськими колегами у питаннях обміну знаннями та досвідом щодо питань сталої міської мобільності між нашими містами та європейськими колегами.
Участь ГО «ФОРЗА» у семінарі стала можливою завдяки фінансовій підтримці представництва Фонду імені Фрідріха Еберта в Україні, Норвезького грантового механізму та Уряду Словацької Республіки в рамках проекту "ЄТМ-Карпатська мережа", Євразійського представництва Міжнародного союзу автомобільного транспорту (IRU) та Програми підтримки Білорусі Федерального уряду Німеччини.