Екологічна освіта – це один з дієвих інструментів у реагуванні на впливи зміну клімату, які на сьогодні є фактичними з точки зору науки, адже зміни клімату з вірогідністю 95% відбуваються через антропогенну діяльність згідно V звіту Міжурядової групи експертів зі зміни клімату.
Триденний Форум «Кліматична освіта 2016» був присвячений висвітленню теми зміни клімату у формальній та неформальній освіті, а також став комунікаційною платформою для діалогу між освітянами та громадськими активістами. Він був проведений 10-12 серпня у Києві в рамках Програми малих грантів ClimateForumEast II за підтримки НЕЦУ.
До участі у Форумі були запрошені вчителі загальноосвітніх шкіл, активісти та волонтери громадських організацій, працівники позашкільної та неформальної освіти, представники природоохоронних установ (заповідників, національних парків) та інші зацікавлені особи, всього 109 учасників з 36 міст України.
На даний час ГО ФОРЗА разом з колегами з Словаччини, України та Норвегії, реалізовує проект «Ліси для суспільства – ліси без бар‘єрів» (http://www.forsoc.org/site/uk/), однією із цілей якого є привернення уваги суспільства до лісів, пропагування поваги до лісу з дитячого віку. В рамках планується розробити навчальні матеріали для лісової педагогіки в позашкільних закладах освіти, а також провести заходи з екологічної освіти дітей та дорослих з метою покращення знань про ліси та їх багатогранну роль для людства і планети.
Для поширення інформації про напрацювання проекту в сфері лісової педагогіки як складової екологічної освіти Світлана Купцова, координатор даного проекту, представила на форумі презентацію «Лісова педагогіка: мета, завдання, приклади».
Може виникнути питання: як пов’язана лісова педагогіка із екологічною освітою в сфері зміни клімату?
А відповідь дуже проста, і навіть остання найвизначніша подія на планеті в сфері спорту, на якій зазвичай робляться найбільш вагомі наголоси в розвитку людського існування на даному етапі, дала на це відповідь.
Напевно, ті, хто спостерігав за відкриттям Олімпіади 2016 в м.Ріо-де-Жанейро, помітили і запам’ятали яскраві інтерактивні зображення, що показували, як реально впливає зміна клімату на життя людей. Було зроблено особливий акцент на відновленні лісів як ефективній дії у відповідь на впливи зміни клімату. Тому спортсмени висаджували дерева, що символізувало собою вклад людини у адаптування до зміни клімату.
А лісова педагогіка як раз і є дієвим засобом для усвідомлення дітьми важливості лісів, необхідності їх захисту та відновлення.
Лісова педагогіка – це незвичний термін для нашої країни, який має наукове визначення (складова сучасної екологічної освіти, що полягає у навчанні про ліс як еко-систему та вихованні у людини сталого ставлення до життя на прикладі лісу), але якщо казати просто та коротко, то лісова педагогіка – це навчання про ліс у лісі.
На форумі неабияке зацікавлення присутніх викликали педагогічні сходи, які описують розвиток екологічної зрілості учнів, наведені приклади заходів в сфері лісової педагогіки, які були опрацьовані під час проведеного в рамках проекту з 4-го до 11-го липня 2016 року дитячого лісового табору, коли 40 дітей і 10 дорослих з України, Норвегії та Словаччини разом вчилися «в лісі про ліс». Після завершення табору його учасники прощалися з такими словами: FOREST FRIENDS FOREVER – або ДРУЗІ ЛІСУ НАЗАВЖДИ!
Саме це і є завданням лісової педагогіки як елементу кліматичної освіти!