Будівництво лісових доріг на сталих засадах та мінімізація впливу на довкілля – саме про це йшлося на 5-денному тренінгу в Українських Карпатах

«Ми повинні існувати в гармонії з природою, - пояснює Леся Лойко, голова ГО «ФОРЗА», організації, яка займається розбудовою сталих економічних, екологічних та соціальних аспектів управління природними ресурсами та розвитку громад. - І ми вважаємо, що для сталого використання наших природних ресурсів надзвичайно важливо підвищувати рівень знань і нарощувати потенціал фахівців лісового господарства.» Для досягнення цієї мети учасники з Білорусі, Боснії і Герцеговини, Македонії, Чорногорії, Сербії та України зібралися разом в Західній Україні, щоб проаналізувати способи будівництва більш стійких, економічно ефективних і екологічно чистих лісових доріг. Проектанти та інженери, залучені до будівництва лісових доріг, представники лісового господарства та вузів лісівничого спрямування, громадських організацій з різних країн обговорили способи будівництва та утримання лісових доріг.
Забезпечення будівництва доріг на сталих засадах може сприяти уникненню проблем в довгостроковій перспективі. Іноді, витрачаючи трохи більше на початковому етапі, можна знизити витрати в довгостроковій перспективі і зменшити вплив на навколишнє середовище. «Ми  самі не будуємо лісові дороги, – пояснює Ранко Канкараш, голова Директорату Лісового господарства Чорногорії. - Ми співпрацюємо з приватними підрядниками. Але ми несемо відповідальність за їх утримання.»
Експлуатаційне обслуговування є, мабуть, найважливішим  та найскладнішим аспектом питання лісових доріг. К.т.н. Володимир Коржов, перший заступник директора Українського науково-дослідного інституту гірського лісівництва, зазначив, що українці знають, як будувати хороші лісові дороги, але ці дороги часто не дуже ефективно утримуються. Брак ресурсів для утримання доріг може призвести до того, що будівельники обиратимуть такі варіанти, які можуть вплинути на біорізноманіття. Наприклад, для того, щоб збільшити час між технічним обслуговуванням, канави можуть бути вириті набагато глибше, ніж  вимагає більшість міжнародних стандартів, з тим, щоб типовий стік  відповідав об’ємам осаду, який збирається з плином часу.
«У США наразі лісові дороги часто не будуть, а закривають для використання, – пояснив тренер Гордон Келлер, експерт Лісової служби США (на пенсії), який має досвід роботи в країнах по всьому світу, – тому що у нас немає ресурсів для утримання всіх доріг, які ми побудували.»
Вдале будівництво залежить від розуміння особливостей природних ресурсів та можливого впливу діяльності людини на навколишнє середовище на певній території. Експерти Лісової служби США  з питань дорожнього будівництва працюють у міжгалузевих командах разом з гідрологами, ґрунтознавцями, біологами та іншими фахівцями, щоб спроектувати дороги з мінімальним впливом на довкілля. На деяких територіях Західної України нагальною є проблема всихання ялинників. Оскільки ялина є первинним стабілізатором схилів на деяких ділянках, це може стати довгостроковою проблемою в Українських Карпатах. Взаємодія інженерів та лісівників є важливою при плануванні заміни порід дерев та рослинності для структурного утримання цілісності доріг і схилів і збереження лісових ресурсів.
Під час польових візитів до Львівської області, тренери та учасники оглянули мости, дренажні труби і дорожні поверхні з тим, щоб оцінити способи кращого будівництва, утримання і, в деяких випадках, зменшення ризиків і потенційних майбутніх проблем при поліпшенні безпеки у використанні доріг. На додачу до ефективного утримання, усунення доступу води до дороги є важливим для існування будь-якої дороги. «Три найбільш важливі речі для вдалих доріг  - це дренаж, дренаж, і дренаж,»- жартує Келлер. Використання передового досвіду в будівництві та обслуговуванні доріг може бути менш дорогим і більш ефективним, особливо в довгостроковій перспективі.
«Ми навчилися мислити, як вода, – додає Еріка Борум, спів-тренер та інженер-будівельник Національного Парку «Уайт-Рівер», штат Колорадо. - Одним зі способів цього є створення інфраструктури, що моделює природу. Наприклад, замість пропуску воду через складні системи, ми спостерігаємо за природними шляхами току води, і, відповідно, змінюємо інфраструктуру.» Більш екологічний підхід не тільки імітує природу через підтримання існуючих в ній зв'язків, але й вимагає меншого обслуговування; менш ймовірно, що він зазнає невдачі, а також він  є більш економічно ефективним  в довгостроковій перспективі.
Дороги часто стають бар'єрами для тварин, роз’єднуючи їх середовища існування. На певних територіях необхідно побудувати тунелі і мости для безпечного переходу тваринами під або над дорогами. Оскільки вони є дороговартісними, їх будівництво є одним з викликів при будівництві лісових доріг. «Ми у Сербії включаємо переходи для тварин до наших проектів доріг, – пояснив Мілорад Данилович, доцент факультет лісового господарства університету Белграду, – але часто вони не реалізовуються при реальному будівництві.» Гордон Келлер пояснив, що схожі проблеми є і в США, але такі переходи включені у проекти загальних доріг і доріг, що відповідають високим стандартам будівництва.
Лісові дороги також є критичними шляхами сполучення для сільських громад. Навіть прості зміни в проектуванні лісових доріг можуть вирішити питання з’єднання громад з іншими територіями, що також впливає на розвиток місцевої економіки. До того ж, дороги відкривають ліс для багатьох видів його використання - від комерційного до відпочинку і доступу до місць для духовного/емоційного зцілення тих, хто повертається з війни. Більше того, лісові дороги виконують роль протипожежних розривів і надають швидкий і легкий доступ пожежним для оперативного гасіння лісових пожеж.
Учасник з Сербії при огляді одного з мостів у Львівській області зазначив: «Україна і Сербія використовують схожі методи будівництва доріг, але я вперше побачив поєднання таких матеріалів, як цемент і дерево разом." Ще один учасник тренінгу зауважив, що використовувані стандарти мають враховувати не тільки місцеве навколишнє середовище, але й наявність матеріалів на ринку:  «Ми не маємо великої кількості матеріалу для виготовлення труб в нашій країні.» «У нас є багато проблем з дренажем, особливо в горах, – сказав один з українських учасників і продовжив – частина інформації, яку ми дізналися в ході тренінгу, є для нас новою. Буде цікаво випробувати застосування окремих підходів на території нашого лісгоспу.»
Ключові висновки, про які варто пам’ятати при будівництві лісових доріг:
- Вода розмиває дороги; її потрібно відводити поза полотно дороги.
- Будувати дороги слід  на відстані від потоків на сталій практичній основі, не лише для того, щоб запобігти пошкодженню доріг під час високих рівнів води, але і для захисту та підвищення якості питної води.
- Хороші дороги вимагають ефективного утримання.
- Не слід будувати нові дороги без довгострокового плану щодо їх утримання.
- Слід брати до уваги потреби користувачів дороги до її будівництва, включаючи комерційних користувачів і місцеві громади; це важливо при вирішенні питань, пов’язаних із збереженням навколишнього середовища, утриманням дороги і доступом до сусідніх територій.
- Дороги можуть вплинути на наземних і водних представників флори і фауни. Слід шукати шляхи мінімізації цього впливу за допомоги матеріалів, конструкцій і процесів, які зменшують вплив доріг і сприяють захисту біорізноманіття.
- Естетика є важливою і навколишнє середовище та безпека мають життєво важливе значення при дорожньому будівництві.
Презентації з тренінгу
Фото ( А. Сабадир та ГО ФОРЗА) - https://picasaweb.google.com/113805013373103711164/ForWebTraining_USFS2?authkey=Gv1sRgCJjJrqbz1LXBgQE
Для отримання більш докладної інформації про міжнародні програми Лісової служба США перейдіть за посиланням: www.fs.fed.us/global.
За матеріалами Шийли Слемп, Гордона Келлера та Еріки Борум