Протягом 17-18 січня цього року у Львові проходив семінар-тренінг з лісової педагогіки, організований в рамках проекту FORSOC: Ліси для суспільства – ліси без бар‘єрів, для лісівників та педагогів Львівщини.
Метою цієї зустрічі стало ознайомлення українських лісівників та педагогів, які працюють за напрямком екологічної або лісової освіти дітей шкільного віку, з концепцією та підходами лісової педагогіки у Словаччині, а також розповсюдження досвіду, передача знань, напрацювань та практичних навиків роботи з дітьми та іншими цільовими групами у сфері навчання про ліс.
Лісова педагогіка, як напрямок освіти, виховання і підвищення обізнаності громадськості про лісові екосистеми та зв‘язки між лісом і людьми, у Словаччині застосовується починаючи з 2001 року, коли словацькі лісівники з Національного лісового центру (НЛЦ) в Зволені вперше познайомилися з досвідом австрійських колег у запровадженні нових підходів навчання про ліс. У 2010 році фахівці НЛЦ розробили концепцію лісової педагогіки у Словаччині, в рамках якої, серед інших заходів, Національний Лісовий Центр у Зволені є єдиною установою, яка готує сертифікованих лісових педагогів, забезпечує обмін інформацією між ними та заходи з підвищення їх фахового рівня.
Лісова педагогіка як концепція виховання і освіти громадськості про лісові екосистеми і взаємозв‘язки між людиною і лісом, розкриває ці знання у цікавій ігровій формі, що задіює всі органи чуття, дозволяє робити відкриття, спостереження та дослідження природи, і, таким чином, краще їх відчути, зрозуміти та запам'ятати. Одним з важливих навчальних підходів лісової педагогіки є «ГОЛОВА – РУКИ – СЕРЦЕ», тобто збалансоване використання завдань, які націлені на розвиток інтелекту і пам‘яті людини (голова), формування і аналіз емоцій та почуттів (серце) та закріплення практичних навичок і вмінь людини через роботу з лісовими матеріалами (руки).
Необхідною умовою навчання в лісовій педагогіці є сам ліс, оскільки у процесі навчання він є одночасно метою, предметом, середовищем дидактичним інструментом навчання.
Протягом двох днів семінару-тренінгу тренери з Національного лісового центру у Зволені: Вероніка Яловіарова та Дана Лойова розповідали, демонстрували і, залучивши до активної практичної роботи абсолютно усіх учасників, реалізовували різні вправи, ігри, заходи і дії, які можна ефективно використовувати у виховній роботі з дітьми. Учасники тренінгу, яких було понад 35 осіб, таким чином практично відпрацювали більше десяти різних вправ, серед яких: «шишкофон», «лісова брама», «правила поведінки в лісі», вправи з бамбіно-хусткою, «як росте ліс», «кажани і метелики», «павутиння взаємозв‘язків», «органи чуття», «книга своїми руками», мистецтво з лісових дарів, «побажання лісу», зворотний зв‘язок та інші. Під час гри шишкофон учасники пофантазували, з ким/чим вони асоціюють себе в ліси: Зіновія хотіла б бути вітром, щоб всюди встигнути, Тарас –орлом, щоб спостерігати зверху, Василь – ведмедем, бо він цілу зиму спить, Роман – вовком, бо той вправний мисливець. Коли тренери проводили гру-асоціацію про ліс, учасники називали лише позитивні асоціації, як то блаженство, тиша, спокій, гармонія, відпочинок тощо.
Наприкінці цієї статті є посилання на фотозвіт, тож про враження учасників від цих ігор ви можете дізнатися, подивившись на їх обличчя.
Окрім різноманітних теоретичних та практичних методичних підказок та інструментів, тренери розповіли про свій досвід проведення загальнонаціональних заходів лісової педагогіки у Словаччині та показали взірці матеріалів, які використовуються під час цих заходів. Розповіли про «Дні Лісу», які минулого року вже десятий рік поспіль успішно пройшли на теренах Словаччини у великих містах та лісівничих об‘єктах, надаючи учасникам можливість у ігровій та пригодницькій формі ближче познайомитися з різними напрямками роботи лісівників. Іншою великомасштабною акцією НЛЦ є «Дитячий лісівничий університет», де школярі навчаються різним аспектам лісівничої роботи від викладачів університету (Технічний університет у Зволені, який готує фахівців лісового господарства). «Ліс, прихований у книзі» – ще одна загальнонаціональна акція, спрямована на знайомство дітей шкільного віку з книгами, розвиток мистецьких здібностей дітей т виховання їх принципам та звичкам свідомого та відповідального ставлення до лісу.
Також тренери НЛЦ продемонстрували учасникам свої допоміжні інструменти та матеріал, які вони використовують під час занять лісової педагогіки, багато з яких дуже прості, часто зроблені власними руками речі: лісова мандала, палітра, дерев‘яні дощечки з літерами (для складання кросвордів), пазли, матеріали з лісу (гілки, плоди тощо), коробочки з різними ароматами, мішечки з різними лісовими матеріалами, мотузка, прищепки, вирізані картинки з тваринами та птахами, тощо.
Усі учасники, працюючи в групах, створили назву та девіз своєї команди і, отримавши від тренерів інформацію про свою цільову групу, місце та тему заняття лісової педагогіки, розробили свою програму заходу.
На завершення семінару-тренінгу учасники одним словом мали визначити, що їх вразило, привабило під час семінару. Більшість відгуків стосувалися самої лісової педагогіки, яка сподобалась учасникам за інтерактивність, задіяність усіх, взаємодію, динаміку, доступність, мотивацію, співпрацю, соціалізацію та активність. Під час підведення підсумків, Мілан Сарваш, керівник Інститут лісового навчання і консультування НЛЦ та сертифікований лісовий педагог, зазначив, що головним рушієм в лісовій педагогіці залишається людина, педагог, від якого залежить як діти оволодіють знаннями про ліс та як вже в дорослому житті будуть до нього ставитись.
Додому ж учасники поїхали не тільки з новими знаннями та ідеями, але і з сертифікатом про активну участь та посібником навчальної програми «Лісовий гід», розробленим спеціалістами НЛЦ та перекладеним українською мовою.
Фотозвіт дивіться тут: https://get.google.com/albumarchive/113805013373103711164/album/AF1QipOv...
Довідково: Проект «Ліси для суспільства - ліси без бар'єрів» (CBC01013) спрямований на створення транскордонного партнерства, яке сприятиме розвитку екологічного туризму та лісової освіти і популяризації культурної та природної спадщини на прикордонних територіях. Проект має на меті поліпшити можливості багатофункціонального ведення лісового господарства шляхом надання громадських послуг для відвідувачів лісу, туристів, дітей та молоді, в тому числі інвалідів. Координатор проекту – Національний лісовий центр у Зволені, Словаччина. Партнери проекту: Міські ліси Кошице, Церковні ліси Про Популо Попрад, лісовий коледж в Пряшеві, Національна рада інвалідів в Словацькій Республіці, ГО ФОРЗА, Національний природний парк «Зaчарований край», ЗОУЛМГ, Інститут підвищення кваліфікації лісівників з Норвегії.
Більш детальна інформація про проект на www.forsoc.org та https://www.facebook.com/forsoc.eu/
Проект спів-фінансується грантом королівства Норвегії через Норвезький фінансовий механізм www.norwaygrants.org/, державним бюджетом Словацької Республіки «Словаччина-Україна: Співпраця через кордони» та Департаментом Міжнародних програм Федеральної Лісової Служби США.