це тільки декілька з креативних ідей можливих заходів, які запропонували учасники семінару «Європейський тиждень мобільності – Карпатська мережа» під час семінару в Мукачево 30 червня цього року. Ці та інші заходи, які закарпатські громади планують провести в період з 16 по 22 вересня цього року, будуть спрямовані та популяризацію використання велосипедів та громадського транспорту, ходіння пішки на противагу приватним автомобілям, кількість яких на дорогах області росте щорічно.
Головною метою семінару стало інформування та мотивування учасників до участі у Європейському тижні мобільності 2016 року та запровадженні постійних змін у населених пунктах області в напрямку перерозподілу простору на користь пішоходів, велосипедистів та громадського транспорту за рахунок зменшення простору для приватного автотранспорту.
Леся Лойко, Національний координатор ЄТМ в Україні, голова громадської організації ФОРЗА розповіла про проект, його завдання та заплановані заходи, умови та правила участі в Європейському тижні мобільності (ЄТМ), представила приклади участі міст Європи та України протягом 2010-2015 років. Адік Боднар, начальник відділу транскордонного співробітництва управління економіки та транскордонного співробітництва Мукачівського міськвиконкому, висвітлив досвід міста Мукачева – партнера проекту «ЄТМ – Карпатська мережа», активного учасника ЄТМ в минулі 5 років поспіль, з особливим наголосом на важливості партнерства з активними громадянами та бізнесом під час планування, організації та впровадження кампанії Європейського тижня мобільності. В ході 5 років роботи у місті сформувалася міцна команда організаторів ЄТМ, які, крім того, що організовують тиждень заходів, здійснюють різноманітні громадянські ініціативи, які стосуються поліпшення ситуації з пересуванням і транспортом у місті Мукачево, протягом цілого року. Серед таких ініціатив – школа велосипедиста, пропагування дотримання безпечної дистанції між автомобілями та велосипедами тощо.
До участі у інформаційному семінарі були запрошені два гостя з міст – лідерів ЄТМ – Львова та Вінниці. Досвід організації ЄТМ у Львові представив Дем‘ян Данилюк, начальник відділу внутрішньої промоції міста Львівської міської ради, який в ході своєї презентації зазирнув у історію містобудування та причини, які призвели до сьогоднішньої структури міст, яка не завжди є сприятливою для життя і розвитку людей. І саме для того, щоб змінювати підходи у містобудуванні, створювати приємні, зручні та безпечні умови для життя містян, працюють такі ініціативи, як Європейський тиждень мобільності. У Львові, який є лідером ЄТМ в Україні, оскільки Льві є єдиним містом, яке брало участь в ЄТМ 6 років поспіль, кампанія будується як на популяризації велосипедного руху, міського простору, створенні комфортного міста для життя і праці, так і на постійних заходах з поліпшення транспортної організації та інфраструктури, а це і зміни в роботі громадського транспорту – нові трамваї, нові маршрути, частота руху, пріоритет автобусів на світлофорах, створення велосипедної інфраструктури, центр організації дорожнього руху.
Також Дем‘ян наголосив, що у місті має бути ініціативна група, яка займається організацією кампанії ЄТМ, оскільки органі місцевого самоврядування не в змозі провести такий масштабний комплекс заходів самотужки.
Олег Крупський, радник з питань вело-інфраструктури міського голови міста Вінниця, розповів, як у місті змінюється ситуація в частині велосипедних доріжок і велосипедних смуг, як працювати з різними відділами та департаментами міськвиконкому, виконавцями робіт, на що слід звертати увагу при створенні об‘єктів вело-інфраструктури.
На семінарі також було анонсовано конкурс між громадами на кращі постійні заходи здійснені органами місцевого самоврядування Закарпатської області протягом 2016 року (до 22 вересня), в рамках Європейського тижня мобільності, зокрема: покращення умов та інфраструктури для пішоходів, велосипедистів, зменшення навантаження автомобільного транспорту в населених пунктах, покращення роботи громадського транспорту.
Такими постійними заходами можуть бути: покращення умов для велосипедного руху, у т.ч. розробка схем та ознакування велосмуг і веломаршрутів; створення чи розширення пішохідних зон, а також перекриття дороги (на вихідні чи святкові дні) для автомобілів; покращення послуг громадського транспорту (нові маршрути чи графіки руху громадського транспорту); розробка схем уповільненого руху та обмеженого доступу для автотранспорту, у т.ч. запровадження обмеження швидкості на території міста/ села; створення умов та послуг доступності для осіб з обмеженими можливостями пересування; а також облаштування місць паркування велосипедів (у тому числі критих та закритих (на замку); організація пунктів велопрокату; майстерні для ремонту велосипедів; облаштування “зон без авто”; встановлення інформаційних стендів, карт веломаршрутів, або туристичних шляхів, де можна поїхати велосипедом (greenways); мобільні додатки. Учасники почули про критерії оцінювання заявок також про призи і винагороди. Окрім, памятної відзнаки, для переможця, 3 призери отримають від проекту в сукупності 8 велостоянок, 40 знаків та 3 рол-апи.
Орієнтовні заходи на кожен день ЄТМ, які громади можуть взяти на озброєння під час планування тижня заходів протягом 16-22 вересня без залучення великого фінансування, представила Наталія Волошина, експерт проекту. Вона порадила офіційним учасникам ЄТМ – органам місцевого самоврядування, до початку планування створити групу партнерів і обговорити з ними та вирішити: Що ми пропагуємо? Які теми нас цікавлять? Які критичні питання, пов‘язані з мобільністю, назрілі в громаді? Які наявні ресурси (бюджетні, бізнес, активісти, «адмінресурс»: школи, позашкільні заклади, спортивні об‘єднання, державні служби, комунальні підприємства)? Часто критичними питаннями, які потрібно вирішувати в громадах є велорух і необхідність створення умов для велосипедистів; зростання кількості автомобілів і нестача місць паркування; конфлікти між різними видами транспорту та способами пересування; ріст забрудненості повітря; збільшення захворюваності (алергічні, серцево-судинні). Коли визначені критичні питання на напрямки роботи, легше вирішити, які саме заходи допоможуть краще висвітлити ці питання або сприятимуть вирішенню проблеми.
Учасники семінару під час практичної роботи «Організовуємо ЄТМ у своїй громаді та залучаємо зацікавлених сторін», взявши на озброєння інформацію з презентації а також власний досвід організації заходів ЄТМ, запропонували багато цікавих інтерактивних та позитивних заходів, які сприятимуть зміні існуючої ситуації на краще. Не завжди вдалі велопарковки у місті Ужгороді, відсутність пандусів та понижень, які заважають пересуватись мамам з колясками, людям з обмеженими можливостями та велосипедистам і ролерам - це ті проблеми, які запропонували вирішувати в 2016 році велоактивісти з Ужгорода. Команда Ужгород - Львів, до якої увійшли ужгородці та львів‘янин Дем‘ян Данилюк, спираючись на свої можливості, запропонувала такі заходи: Мер на велосипеді; Флаєри водіям «Спалюй калорії, а не бензин»; Велопробіг «100 км до Ужгорода»; Найт Райд; апґрейд велопарковок; перегляд фільмів за допомогою велогенератора та інші. Команда Мукачево + представники (керівники) селищних та сільських рад, за участі вінничанина Олега Крупського, запланувала зустріч з поліцією та розмову про правила дорожнього руху, веловиставку, встановлення велопарковок, Всеукраїнську велогонку, виставку гібридних автомобілів та електромобілів, перекриття вулиці на День без авто та створення на цьому місці простору для проведення громадою різноманітних заходів і концертів, змагань та нагородження найкращих. Інша команда з Мукачева у складі велоактивістів, власників веломагазинів, спортсменів, запропонували Велосніданки, Велопікніки, Нічні покатеньки, Велоекскурсію архітектурними пам’ятками міста та конкурс соціальної реклами на тему велосипедів.
Креативні заходи, які можна поширити на весь район, як то Вело-естафету «Центр Європи», облашування велостоянок, проекти Мобільна медицина, мобільна соціальна допомога, день відкритих дверей у велосадибах району, та навіть, Велосипедне весіллля, запланувала команда Костилівка-Рахів-Великий Бичків.
А такі заходи, як малюнок на асфальті, конкурс дитячого малюнка у школах, майстер-класи з ремонту та виставка велосипедів, велошколи, велостарти, велозаїзди запропонували усі команди.
В рамках проекту ЄТМ – Карпатська мережа планується також створити Карпатську мережу сталої мобільності, до якої можуть долучатися органи місцевого самоврядування та організації з України та Словаччини, які працюють над покращенням міської мобільності, щоб об’єднати зусилля, використовувати взаємний досвід та виконувати спільні проекти з покращення якості життя в громадах прикордонних територій.
Планів та завдань немало, тепер справа за малим: збирати однодумців, виконувати заплановане і сприяти формуванню критичної маси людей, які змінюють свої звички у пересуванні та обирають здоровий, економний та сталий вид транспорту, а владі – усіляко сприяє їм у цьому.
Запрошуємо громади Закарпаття приєднуватися до Європейського тижня мобільності!
Більше інформації та поради у проведенні ЄТМ можна отримати в ГО ФОРЗА.
Фото від ГО ФОРЗА надійдуть невдовзі, наразі знайомтеся з фотографіями Олега Крупського тут: https://goo.gl/photos/C3nojQBSA4EVrcgt8
Проект «Європейський тиждень мобільності (ЄТМ) – Карпатська мережа» реалізується в рамках Норвезького грантового механізму, пріоритету транскордонного співробітництва Словаччини за спів-фінансування Уряду Словацької Республіки.